Vad är SEO och varför behövs det? FRONT förklarar


SEO – vad står det för egentligen? Och hur gör man? Sitt ner, ta ett djupt andetag – vi förklarar begreppet och hjälper dig!

9 av 10 sökningar startar via Google idag, och varje dag görs otroliga 55 miljoner Googlesökningar bara i Sverige. SEO står för Sökmotoroptimering, och handlar om att förbättra placeringen av ett företags hemsida i Googles sökresultat. För att synas och få trafik till sin hemsida gäller det att snabbt exponeras vid en sökning.

-Har man inte en av de översta placeringarna, eller åtminstone är med på första sidan av sökresultaten, är det lätt att försvinna i bruset, säger Mattias Seaberg. Art director som jobbar med SEO på FRONT.

Sökmotorer försöker tolka och förstå innehållet på en hemsida, hur den är tekniskt uppbyggd och strukturerad och hur länkningen fungerar. Detta vägs sedan ihop och blir grunden för bedömningen av hur intressant hemsidan är jämfört med konkurrenternas, och avgör vilken placering i sökresultatet den får.

Med SEO, eller sökmotorsoptimering, jobbar man på olika sätt för att förbättra hemsidans placering. Bland annat genom att ta reda på hur hemsidan är uppbyggd, vilka sökord kunderna använder, vilken placering sidan har i sökresultatet just nu och om webbplatsen behöver uppdateras för att få en bättre placering, till exempel genom mobilanpassning, högre hastighet eller genom uppdaterad säkerhet.

– SEO är en långsiktig investering i ett företags digitala närvaro, och ett arbete som görs löpande och pågår under lång tid till skillnad mot klassiska reklamkampanjer, säger Mattias.

Vill du veta mer om SEO och hur vi kan hjälpa dig?
Läs mer här eller kontakta Carl Borgemar , VD på FRONT för ett möte, eller mer information.

De tio hetaste sökningarna på Google 2018;
1. VM
2. Avicii
3. Julkalendern
4. Valresultat
5. OS
6. Valkompassen
7. Albin Lee Meldau
8. Sommarpratare
9. Hockey-VM
10. Melodifestivalen

Källa: Dagens Media

 

« Tillbaka